Om

Varmt välkommen till min blogg! Min tanke med denna blogg är att inspirera och uppmuntra dej som lever med diagnosen tvångssyndrom/OCD. Jag hoppas även kunna förmedla lite utav den kunskap som finns på området. Det finns många olika verktyg för att hantera vardagen trots denna problematik, och det finns all anledning att greppa hoppet och kämpa för livet! /Anna


Presentation
Kontaktformulär

Kategorier

Tänk om åt andra hållet

Ni vet de där illavarslande signalerna som ofta inleds med ”tänk om…bla bla bla katastrof, bla bla blaaaaa katastrof.” Vem blir glad av så´na tankar?

Varför inte vrida det åt andra hållet?

Tänk om det faktiskt kommer att gå bra? Tänk om jag kommer att lyckas? Tänk om jag inte behöver oroa mej? Tänk om jag lika gärna kan leva lite lättsinnigare, och lita på att saker kan utvecklas bra i alla fall? Tänk om mina tvång rent utav är rätt meningslösa?

Ja, tänk om!

Enda sättet att ta reda på det, är att testa att släppa taget och se vad som händer!

Välj innan din OCD gör valet

 

 

Redan när du slår upp ögonen på morgonen så är det en bra idé att ställa in kompassriktningen.

Vilket förhållningssätt tänker du ha idag när dina tvångstankar kommer farandes?

Tänker du fly och fäkta eller rent av resignera?

Eller vill du jobba fram en annan attityd?

Märkbart bättre blir dagarna när vi:

- accepterar de tankar som dyker upp, och de känslor de medför

-vägrar att låta dessa tankar och känslor påverka vårt beteende

-tillåter tankar och känslor storma runt inom oss tills de lugnar ner sig av sig själva

Om du börjar betrakta tvångstankarna som tillfällen att öva upp nya färdigheter, kommer ditt perspektiv att förändras märkbart. 

Basics för känsloreglering

Det är här en viktig video om du vill förstå varför logik inte biter på ångest, och varför det inte fungerar att trycka undan känslorna. Du får även ovärderliga tips på bättre sätt att hantera överväldigande känslor. 

Teori och praktik

Om vi har körkort i sikte, och går på körskola så förses vi med material som ska hjälpa oss vid inlärningen. Trafikläraren följer sin manual och bygger på med en bit i taget utifrån vår utveckling. Teori mixas med praktik i en tämligen bestämd ordning, och vissa moment behöver nötas x antal varv innan det sitter.

Vi skulle bli ganska förvånade om vi möttes av en trafiklärare som lät oss titta på några You Tube-klipp och sedan släppte ut oss på motorvägen. Eller som förväntade av oss att vara duktiga fickparkerare efter endast ett försök. Att utveckla nya förmågor innebär att sätta en plan i verket, att omsätta teori till praktik och det tar tid.

Det är inte svårt att förstå betydelsen av handfast pedagogik och hårt jobb för att få körkort – men när det gäller vår OCD så har många av oss en lång väg till att acceptera detta.

Kanske för att vi tycker att det bara ”borde fungera ändå.” Vi kan tycka vad vi vill – men sanningen är att har vi OCD så har vi och vi behöver ta tjuren vid hornen.

Vi kommer inte att lära oss att hantera våra tvång genom att endast ögna igenom faktakunskap eller scrolla genom Instagram efter uppiggande ord på vägen. Vi kan lyssna på tusen poddar och gå i fantastisk terapi – men så länge vi själva inte är beredda att förändra våra beteenden så kommer inte mycket att förändras.

Kan du se vad som håller dej tillbaka? På vilket sätt skulle du kunna rucka på det? 

Gör halt innan du slukas

 

 

Det kan ske med ljusets hastighet – men ofta är skeendet från trigger till respons en pjäs i flera akter. Triggern kan bestå av ett minne, ett ord, en händelse, en doft - ja i stort sett vad som helst.

I dej väcks en känsla av obehag, äckel eller fasa och din omedelbara impuls är att värja dej. Du vill så snabbt det bara går bli av med känslorna som dragits igång.

Du kan ta ett steg närmare det som triggat dej, försöka skärskåda fenomenet och övertyga dej om att allt är lugnt. Men ju mer du försöker bevisa för dej själv att det bara är en tvångstanke, desto mer kommer du att fastna. Ditt obehag väcker en kreativitet som föder den ena säkerhetsritualen efter den andra. De lindrar för stunden, men håller dej än mer fast, och det dröjer inte länge förrän du upplever dej vara slukad av tvånget.

Försök att inte hamna här!

När du möter en trigger, se då till att stanna upp. Påminn dej om vad som händer. ”Min hjärna reagerar på detta för att jag har OCD”, ”min hjärna tror att detta är väldigt viktigt.””Det är inget konstigt att denna situation väcker obehag inom mej.”

Sedan väljer du att låta känslorna löpa amok för en stund – utan att göra någonting åt dem. Låt tid passera. Andas. Förflytta ditt fokus från dina tankar till världen utanför. Återvänd till det du i praktiken höll på med när triggern dök upp. Vart var du på väg? Vad hade du tänkt göra?

Och det spelar ingen roll hur verklig eller dramatisk du upplever situationen i fråga – i ångestens dimma tar du inga smarta beslut. Låt obehaget brusa upp och tonas ned av sig självt. Om sedan frågetecknen i huvudet fortfarande kvarstår, så kan du ta ett nytt beslut kring vad du ska göra när lugnet lagt sig.

 

Äldre inlägg